Geschiedenis worden: vrij klimmen Mt. Proboscis in een dag

De bladen van de koningsblauwe Hughes 500D draaiden boven mijn hoofd. Ik kon de winderige lucht nauwelijks inademen toen ik zak na zak op het bevroren, rotsachtige oppervlak laadde. Terwijl de helikopter opstijgt, zat ik ineengedoken op de grond, mijn blik gefixeerd op het terrein dat onze wereld de komende drie weken zou zijn. Er was geen gras, geen bomen, geen enkele zwakke plek in het hele bassin; in plaats daarvan was er sneeuw, ijs, granieten rotsblokken van verschillende grootte, en de 2.000 ft Mt. Proboscis - de reden dat we hier waren. We waren als een team van vier naar de geïsoleerde grens van de Yukon en Northwest Territories gereisd via een reeks vliegtuigen - die we niet meer zouden zien totdat ze ons kwamen ophalen. We waren ongeveer 80 mijl verwijderd van de dichtstbijzijnde tekenen van menselijke bewoning, alleen met het doel een nieuwe vrije route naar Proboscis te vinden, en ook een andere te herhalen.

Eerste blik vanaf de heli van de 2.000 ft muur die we hier waren om te beklimmen

In de maanden voorafgaand aan dit moment was er van mijn kant veel gepraat en geaarzeld om me aan de reis te committeren. Ik was nog nooit op expeditie geweest - ik had zeker veel geklommen in koude omstandigheden, een paar grote muren beklommen en was op een aantal redelijk afgelegen plaatsen geweest, maar nooit op deze schaal. Met minder ervaring in dit soort situaties, en als enige vrouw, was ik bang dat ik de zwakke schakel zou zijn - dat ik de omgeving niet zou aankunnen, dat ik het niet leuk zou vinden, dat het ook zou zijn koud, te hard, te veel. Mijn gedachten veranderden dagelijks totdat ik uiteindelijk besloot dat ik de kans of het avontuur niet kon laten liggen.

De dagen gingen met elke voorbijgaande storm voorbij. We vochten tegen periodes van regen en sneeuw - beperkt tot onze tenten en de keuken met zeildoek - en brachten de tijd door met kruiswoordpuzzels, Cormac McCarthy-verhalen, curry-diners, pizzafeestjes in expeditiestijl en flessen whisky tot een pauze in het weer zich aandiende. Twintig dagen later stonden mijn man, Ben Ditto, en ik bovenop Mt. Proboscis. We hadden zojuist een geheel vrije beklimming gemaakt van de Oorspronkelijke Route Variatie (Vrouwen aan het Werk) - graad VI 5.12 R. Het had ons 17 dagen en drie pogingen gekost om dit te laten gebeuren. Het weer had ons eerder omgedraaid en we waren behoorlijk gewend geraakt aan het koude, natte klimmen en de mogelijkheid om ons terug te trekken. Zolang we voorbereid waren, zou het goed komen, dus in onze klimuitrusting voor vandaag droegen we, afgezien van voedsel en water, jassen, regenjassen, banden, pijnstillers, plakband en een mes - omdat je het gewoon nooit weet.

Basiskamp en ons huis voor 17 dagen

Terwijl we op de top van de muur stonden te genieten van zijn grootsheid en de enorme uitgestrektheid van gletsjers en pieken die zich uitstrekten zover het oog reikte, wisten we dat we nog maar halverwege waren - we moesten nu naar beneden. We zouden de hele formatie moeten afdalen, onze touwen trekken en ze door de gevestigde ankers halen terwijl we gingen, om weer bij de grond te komen. Hopelijk konden we met gemak de muur afdalen, want het had ons 13 uur gekost om te klimmen en het was nu bijna donker. Er zou geen ruimte zijn voor een ernstige fout.

De eerste 13 abseilen gingen verrassend goed, afgezien van een rots ter grootte van een honkbal die ik van de muur schopte, tegen Bens helm botste (gelukkig was hij prima) en wat touwtruc om eventuele haken en ogen te vermijden. Er waren drie uur verstreken sinds we begonnen te abseilen. We maakten een goede tijd en voelden ons een beetje op ons gemak toen we afdaalden naar de eerste vijf plaatsen van de route, een gebied dat ons redelijk bekend voorkwam omdat we het al drie keer hadden beklommen.

Deze secties liepen met het koudste water op aarde en we hadden handen, armen en benen in deze spleten gestoken toen we de muur opklommen. Onderweg probeerden we de nattigheid zoveel mogelijk te vermijden; we hadden een behoorlijk deel van zijn ijzige houding gehad. Er waren nog maar drie lange abseilen op de grond. En we voelden wat opgetogenheid nu de grond in zicht was.

Katie op de klim

Terwijl we samen bij het anker zaten en aan onze touwen trokken, raakten ze vastgelopen. Ze wilden niet toegeven.

We trokken harder. We slingerden ze rond, in de hoop dat ze los zouden komen. Niets, behalve een algemeen gevoel van verwoesting. We keken elkaar aan, we keken naar boven. Om ons heen was duisternis, onze koplampen verlichtten alleen de onmiddellijke ruimte om ons heen, hun licht verdween langs de muur. We konden net het blauwe en groene patroon van nylon zien dat zich een weg omhoog kronkelde en rond een reeks ledgy-vlokken ongeveer 15 meter boven en naar rechts. We hadden nog nooit echt moeite gehad om hier af te dalen, maar nu bleek dat onze touwen in deze puinhoop waren gewikkeld. We zaten daarboven in het donker, in het water, onze vrienden sliepen in het basiskamp, ​​de rest van de wereld honderden kilometers verderop.

We hadden twee opties: een van ons kon dit kletsnatte veld opnieuw beklimmen en mogelijk de vastzittende stukjes touw uitzoeken, of we konden het touw doorsnijden en doorgaan met wat er nog over was. Het was rond 1 uur 's nachts, we waren moe, we hadden het koud en geen van ons kon de psyche opbrengen om weer omhoog te gaan. We gingen voor optie twee en het mes kwam eruit. Het scherpe metaal sneed door het touw en we hoopten er het beste van toen het omhoog sprong en verdween. Beneden kwam een ​​stapel koord aan onze voeten, bestaande uit één volledig touw van 70 meter en wat slechts ongeveer 50 voet waard bleek te zijn van de andere lijn. Het zou nutteloos zijn om de twee samen te binden - we zouden beter af zijn met het ene touw van 70 meter. Opgelucht dat we klaar waren met het vastzittende scenario, gingen we verder met onze afdaling.

Koud en uitgeput na een schrijnende afdaling in het donker

Onze lijn was echter niet lang genoeg om af te dalen naar de overige drie gevestigde abseilen. Alarm kwam over ons. Het enige wat we wilden, was terug in onze tenten te zijn met de belofte van warmte en comfort. Maar omdat onze lijn niet lang genoeg was om de abseilankers te bereiken, moesten we tussenliggende ankers bouwen, waarbij we wat spullen en web aan de muur achterlieten. Dit kostte meer tijd, geduld en bewustzijn. Met vage ogen en gezwollen vingers begonnen we aan de volgende taak om spullen in scheuren en spleten te plaatsen en ze gelijk te maken met banden en uiteindelijk een karabijnhaak eraan te bevestigen zodat we het touw er doorheen konden halen om naar beneden te gaan. Een eenvoudige taak die voor ons standaard is, maar iets dat als een hele klus aanvoelde tijdens onze 17e en 18e uur rondhangen in harnassen, waarvan de druk in onze benen en heupen sneed, waardoor onze lichamen schreeuwden om hiervan te bevrijden muur.

De laatste 150 meter - iets dat ongeveer een uur had moeten duren - veranderden in vijf abseilen in drie uur. Bij de laatste abseil, te moe en te moe om nog een tussenliggend anker te bouwen en te verlaten, hebben we ons 70 meter lange touw aan het bestaande anker vastgemaakt en het als een enkele lijn tot aan de grond gebruikt. De volledige lengte ervan rekte dun uit, wat ons onze laatste ontsnapping naar de wereld beneden gaf. Rond 4 uur waren we eindelijk weer op de rotsachtige grond. Het had ons zes uur gekost om naar beneden te komen. We ontdeden ons van harnassen en helmen, strekten onze vermoeide lichamen uit, dronken onze resterende slokjes water en strompelden naar het kamp met de door de maan gegoten schaduw van Mt. Proboscis op onze rug.

De zon scheen de volgende dag helder en verwarmde onze koude wereld. De opwinding van onze prestatie weerhield me ervan die ochtend te lang te slapen. Ik was trots op mezelf dat ik de keuze had gemaakt om deel te nemen aan de expeditie. We waren de tweede groep in de geschiedenis van de plaats geworden, die teruggaat tot 1963, die Mt. Proboscis in één dag - een echt zeldzame en unieke ervaring. Ik was er trots op dat ik in staat was geweest om alle angst en zorgen over de wat als en onbekenden opzij te zetten en mezelf daar buiten te zetten.

Bekijk de video: Boulderen, oftewel ongezekerd klimmen, steeds populaider - RTL NIEUWS