Hoe Annapurna te trekken in het holst van de winter

HET ANNAPURNA-CIRCUIT stond al een tijdje op mijn - en die van mijn twee reisgenoten - to-do-lijst. Maar de enige keer dat voor ons allemaal werkte, was in januari. Dit maakte het alleen maar spannender en nog aantrekkelijker.

Door het circuit in deze tijd van het jaar te trekken, betekende dat we Nepal in een rustigere tijd zouden ervaren, waar accommodatie meer beschikbaar zou zijn en het wandelen niet overvol zou zijn. We hielden ook van het idee niet te weten of we er zelfs in zouden slagen om over de pas te komen; we dachten dat het een element van avontuur toevoegde.

Kijken naar goedkope ticketprijzen om naar Nepal te komen, was het grootste element van voorbereiding op de trektocht die we deden. We werken allemaal als outdoor-opvoeders en als rugzak- en bergbeklimmer voor ons werk, dus als je niet veel ervaring hebt, is het erg de moeite waard om al je spullen uit te testen en een aantal wintertochten te maken voordat je het Annapurna Circuit in januari gaat doen.

Snelle tips en musthaves:

• Zorg ervoor dat je al het geld krijgt dat je nodig hebt voor de hele trektocht in Kathmandu, want er zijn geen AMT's tot Jomsom.
  • Eten en onderdak is ongeveer $ 10 per dag.
  • $ 30 / dag voor ieder van ons was meer dan genoeg voor alles.
  • Goede wandelschoenen zijn essentieel.
  • Pak beenkappen, een warm donsjack, een warme muts en warme wanten in (niet nodig op lagere hoogten maar wel hoger op de hoogte).

Als ik de trektocht opnieuw zou doen, zou ik van tevoren proberen meer Nepalees te leren, en ook de conversie van meter naar voet beter begrijpen. Anders was het het avontuur van je leven!

"Ben je in de winter op het Annapurna Circuit aan het wandelen ?!" "Is dat niet de verkeerde tijd van het jaar om daarheen te gaan? Neem je ski's mee? " Veel mensen reageerden op onze reisplannen met uitspraken als deze, en antwoordden: het is een avontuurlijke tijd van het jaar. Het circuit heeft minder trekkers en er zijn minder theehuizen open. Het weer kan een sneeuwstorm zijn, prachtige zonneschijn, gierende wind of bewolking. Het biedt een ervaring van de Himalaya die minder over andere toeristen gaat, maar meer over het echte leven in de bergen. Het is mogelijk, maar over de pas komen is geen garantie, en dat maakt de wandeling des te spannender en lonender.

Het Annapurna Circuit begint in Besisahar, op 2700 voet, en bereikt een hoogtepunt van 17.700 voet bij Thorong La Pass. Dit betekent dat er een enorm scala aan omgevingsomstandigheden is waarop u voorbereid moet zijn. Zeker in de wintermaanden is het inpakken van vele lagen - van een T-shirt tot een goed donsjack - van het grootste belang voor succes. Een mededelingenbord en kaart met hoogteverschillen en wandeltijden helpen bij het plannen van een schema en een acclimatisatiestrategie.

De eerste dagen slingert het pad langs terrasvormige rijstvelden (hier op de achtergrond te zien). Hoewel het in januari waarschijnlijk nog steeds warm is op lage hoogte, is het niet het groeiseizoen, dus de velden zijn bruin en verse groenten zijn vrij minimaal in de gerechten op het menu.

Van Besisahar tot Manang (11.600 voet) volgt het pad de Marshyangdi, een prachtige blauwe gletsjerrivier. We dachten dat het in de zomer een verfrissende duikplek zou bieden, maar niet in januari! Het baden in de wintermaanden bleef voor het grootste deel beperkt tot emmerdouches, omdat veel van de afvoeren en kranen in de theehuizen bevroren waren, vooral hoger.

Middagthee-stops waren een geweldige manier om gehydrateerd te blijven en te genieten van de warmte van de middag. Veel mensen vroegen wat de temperaturen waren; Ik heb nooit een thermometer gezien. Wat mensen dragen, is de beste indicator. Kijk naar wandelkleding voor overdag en avondlagen die je in de theehuizen draagt.

Om te kiezen in welk theehuis je de nacht zou doorbrengen, was een groepsbeslissing nodig die niet altijd gemakkelijk was. Omdat er maar weinig wintergasten waren, waren we soms verscheurd over welke lokale bevolking we moesten steunen. Lower Pisang (10.600 ft) bood een bovenaanzicht, zodat we konden kiezen welke plaats aan onze nachtelijke criteria zou voldoen voordat we de stad in liepen en theehuiseigenaren begonnen te strijden om ons bedrijf.

We hebben niemand anders zien trekken op de dag van onze grootste sneeuwstorm. De wind en sneeuw zorgden voor temperaturen die voor ons te koud waren om uit te rusten, dus we waardeerden de theehuizen. Dat gezegd hebbende, was het binnen in de gebouwen nog steeds behoorlijk fris en het kostte enige gerichte inspanning om kledingstukken voor het vuur te drogen ter voorbereiding op de volgende dag.

Het om beurten breken van een pad door drie meter sneeuw zorgde voor langzame vooruitgang, maar we genoten van het avontuur en het teamwork van deze manier van reizen. Met alle sneeuw betekende dit ook dat er geen jeeps of motorfietsen over de weg reden, in tegenstelling tot de rest van het jaar, wanneer het veel minder rustig kan zijn vanwege het verkeer.

Om de paar dagen zou er een controlepost zijn waar je je vergunning aan de Nepalese politie moet laten zien. Hier lijkt een groep van hen met plezier bezig te zijn om na de storm het dak eraf te scheppen. Andere trekkinginfrastructuur, zoals gezondheidsklinieken en drinkwaterstations, waren tijdens de wintermaanden gesloten.

Een stop om de voeten weer op te warmen was op zijn plaats op deze zonnige maar koude dag. Door de sneeuw trekken betekende dat beenkappen een noodzaak waren.

Boven Manang (11.600 voet) wordt het landschap veel desolater en wordt het leven eenvoudiger. We trokken met meer focus en intentie door dit terrein, wetende dat we zowel met de hoogte als met het weer voor onszelf moesten zorgen.

Het gevoel van onbeduidendheid en tegelijkertijd het bereiken van een prestatie tussen de hoge toppen, biedt de trekker een geweldig levensperspectief, met alle tijd van de wereld om na te denken… stap voor stap.

We kruisten paden met in totaal 8-12 andere groepen tijdens het wandelen over het circuit. Als een groep van drie vrouwen en trekking zonder gids, waren we zeker niet jouw typische bemanning. We hebben echter allemaal aanzienlijke wandelervaring van Noord-Amerikaanse wildernisreizen en ons werk als instructeurs bij Outward Bound.

De pas is 17.700 voet, hoewel dit de hoogste was die mijn wachthoogtemeter had afgelezen toen we op dag 12 van de wandeling om 12:35 uur op de top van Thorong La kwamen. Hoogtemeters worden beïnvloed door weersystemen en druk, vandaar de onnauwkeurigheid. Omdat winterweer een grotere invloed heeft op reizen (het afbreken van paden vertraagt ​​het), is het een goed idee om in de wintermaanden een paar extra dagen te plannen.

Na het oversteken van Thorong La, een afdaling van 5.200 voet naar Muktinath, waar de eerste accommodatie is, is een lange dag, is moeilijk voor de voeten en vereist een vroege start (in het donker in januari) om voldoende reistijd te garanderen met een veiligheidsbuffer.

Beneden in de stad Kagbeni (op 9.200 voet) verdween de sneeuw en begon de aarde weer zichtbaar te worden. Wat spannend na zulke winterse omstandigheden. We zagen meer tekenen dat er weer groenten en fruit groeiden en we genoten van het dragen van minder laagjes!

In de hoger gelegen dorpen zagen we minder vrouwen en kinderen. Er werd ons verteld dat ze in de winter naar lager gelegen gebieden vertrekken.

Na de Kali Gandaki-rivier kwamen we in de diepste vallei ter wereld. Deze kloof wordt omringd door twee grote pieken: Dhaulagiri (8.167 m of 26.795 voet) in het westen en Annapurna I (8.091 m of 26.545 voet) naar het oosten. Het is ook een gebied met harde wind, dus vroeger op de dag wandelen kan aangenamer zijn. Hier, op de rugzak, zie je een lichtgewicht zonnepaneel; we maakten gebruik van de zon om camera's en andere elektronica op te laden die waardevol bleken.

Winter betekent niet veel zaken voor de meer afgelegen dorpen. We waren de eerste klanten van deze winkelier in een week, en ze was dolblij met de verkopen die we haar gaven. Haar waardering en opwinding was betekenisvoller dan de prachtige yakwollen dekens die we in onze rugzakken laadden.

We gebruikten het tekenen in een dagboek als een manier om met de kinderen in contact te komen, maar ook om elke dag voor onszelf af te ronden als een groep van drie. Afbeeldingen die we hebben gemaakt, verbeeldden onze hoogtepunten of dieptepunten van de dag. Onze totale wandelafstand was 183 km (114 mijl) in 16 dagen. Onze gemiddelde wandeldag was 10 km, (6 mijl) (min 6 km, max 20 km) en 6 uur (min 4 uur, max 10 uur).

Annapurna I (26.545 voet), dramatischer en spectaculairder gemaakt met een winterjas verse sneeuw. “Avontuur staat niet in de reisgids, schoonheid staat niet op de kaart. Zoek en gij zult vinden." (Terry Russell). Annapurna Circuit in januari. Ja, het is mogelijk. Je moet gewoon voorbereid zijn.

Wat vond je van dit verhaal?

Bekijk de video: Extreme Winter Trekking in Annapurna Circuit with a Stranger. Hiking Film. Nepal 2020. Chapter 1